Lehdistötiedote, julkaisuvapaa heti

HILPEÄ HEINÄKUU – Käsi kädessä kesään!

Kuhmolainen kesä kutsuu kulkemaan: nappaapa ystävää kädestä kiinni, suuntaa katseesi ja askeleesi luontoretkelle, konserttiin, leikkimään, kuulemaan, kokemaan!

Lasten Kuhmo – Hilpeä heinäkuu saapuu jo 12. kertaa ilahduttamaan lapsia ja perheitä Kuhmon kauniissa heinäkuussa. Mukana on peräti kolme festivaalia ja paljon muuta, osin uutta ja osin tuttua ohjelmanumeroa.

Jälleen tarjotaan melkoinen annos tekemistä kesän 2018 Hilpeässä heinäkuussa. Lasten Kuhmo – Hilpeä heinäkuu järjestetään Kuhmossa 27.6.-4.8. ja sen ohjelmassa on kymmenittäin tapahtumia lapsille, perheille ja kaikille lapsenmielisille. Suuri osa tapahtumista on ilmaisia, mutta ohjelmaan kannattaa tutustua ennalta mahdollisten maksullisten ja ilmoittautumista vaativien kokonaisuuksien takia.

Hilpeän heinäkuun perustajat ja päätoimijat, Juminkeko, Musiikkijuhla Sommelo, Kuhmon Kamarimusiikki, Kuhmo-talo ja Luontokeskus Petola, ovat saaneet yhteiseen Lasten Kuhmo -rinkiin 10 yhteistyökumppania. Mukana tänä vuonna ovat Hotelli Kalevala, Kuhmolainen yleisurheilucup, Kuhmon kaupunginkirjasto, Kuhmon 4H-yhdistys, Kuhmon perhokalastajat, Lentiiran kyläyhdistys, Sotkamon kansalaisopiston Kuhmon toimipiste, Joutsentanssi sekä Tuupalan museo ja Talvisotamuseo. Yhdessä toimijat ovat luoneet runsaan kuukauden verran musiikkia, käsillä tekemistä, liikuntaa, luontoelämyksiä, runoja ja näyttelykierroksia.

Musiikkisisällöstä vastaavat Musiikkijuhla Sommelo, Kuhmon Kamarimusiikki sekä Kuhmo-talo ja Juminkeko. Sommelo tarjoaa monipuolista musisointia, joka varmasti ilahduttaa kaikenikäisiä. Kuhmon Kamarimusiikin tarjoukset liittyvät klassiseen musiikkiin. Erityisenä makupalana on festivaalin avauspäivän lastenooppera Tuhkimo Tuupalan koulun uusissa tiloissa. Kuhmo-talon kesämuusikot tarjoavat klassista, kansanmusiikkia ja viihdettä omissa kahvikonserteissaan 13.7. asti päivittäin klo 14 Kuhmo-talon Kahvila Juttuassa. Juminkeossa on tarjolla monipuolista ohjelmaa, myös multimediana esitettyä pienoisoopperaa.

Luontoon voi tänä kesänä tutustua Luontokeskus Petolan näyttelykierroksilla, joissa kohdataan suurpetoja useastikin, ohjatusti ja turvallisessa näyttely-ympäristössä. Petola järjestää myös viisi luontopolkua. Syväjärven mukavassa ympäristössä on tarjolla 4H:n toimesta Lettuja ja leikkejä 4.7.

Iloa liikkumisesta saa kansalaisopiston joogakursseista ja Kuhmolaisesta yleisurheilucupissa sekä Lentiiran kyläyhdistyksen pihaolympialaisissa. Yleisurheilukisoissa voi juosta kilpaa tai hypätä pituutta ja Joutsentanssin tanssikurssilla opetella monia nykytanssin lajeja. Tanssikurssin loppunäytös antaa mahdollisuuden ihailla kursseilla opittua. Mukavia puuhia tarjoavat myös Hotelli Kalevala ja Kalahässäkän lastenpäivä.

Kalevala-tietouden levittämisestä vastaa Juminkeko. Useana päivänä on tarjolla jokin multimediaesitys tai muita toimintoja kalevalaisesta maailmasta, satutuokioita, näytelmiä sekä jopa kyykkäpeliäkin. Aina on mahdollisuus tutustua myös talon näyttelyihin ja kirjoihin.

Kuhmon museot avaavat ovensa erikoisilla lastenkierroksilla: Tuupalan mummolassa käydään talomuseon kierroksilla ja Talvisotamuseossa tutustumassa Isoisän taisteluihin. Kirjaston uutena ohjelmana on mukana koirakaveri.

Tämä kaikki on tarjolla Hilpeässä heinäkuussa kesällä 2018. Hilpeä heinäkuu alkaa jo 27.6. klo 10 Kuhmon torilla Musiikkijuhla Sommelon avajaisten yhteydessä mutta virallisten avajaisten tunnelmaan päästään Kesämuusikoiden lastenkonsertissa 1.7. klo 18. Tervetuloa torille tai Kuhmo-taloon koko perheen juhlaan!

Tapahtuman markkinointia ja tiedotustyötä ovat tukeneet Kuhmon Osuuspankki ja Paikallislehti Kuhmolainen.

Hilpeän heinäkuun graafisesta suunnittelusta ja uusista nettisivuista on vastannut Kouta Media Oy.